Nie wiemy, czy dyrektor de Groot przejechał
350 tys. km jednym autem (byłoby to trochę dziwne), czy też
w sumie przebył taki dystans.
Wiemy natomiast, że po odejściu z Castrola pracował m.in nad
chipem, który miał monitorować stan oleju w silniku i
informować o tym kierowcę. Koncerny motoryzacyjne nie
zdecydowały się jednak na kupno tego wynalazku.
Jak zmienia się olej?
Jak przyznają fachowcy z firm olejowych, prawdą
jest, że sadza dobrze smaruje. Jednak nie znaczy to, że olej
staje się w miarę używania coraz lepszy. Olej czernieje, bo
przenikają do niego produkty spalania paliwa, m.in. sadza.
Szczególnie szybko zmienia kolor w dieslach. Jedną z
właściwości oleju jest rozpraszanie cząsteczek sadzy i
utrzymywanie ich w zawiesinie. Tzw. liczba TBN (całkowita
liczba zasadowa) jest w przypadku nowych olejów inna dla
każdego z produktów. W każdym przypadku maleje jednak w
miarę, jak olej się starzeje i pochłania coraz więcej
produktów spalania. W pewnym momencie olej przestaje już
pochłaniać kolejne porcje sadzy.
Efekt? Szlamy i nagary odkładają się w silniku.
Zawartość sadzy powoduje, że olej staje się mniej
odporny na skrajne temperatury. Wprawdzie (szczególnie gdy
nie występują ekstremalne obciążenia) smaruje części, do
których dociera, jednak przestaje chronić elementy silnika
przed korozją. Mogą też pojawić się problemy z
„transportem”: kiedy lepkość oleju w miarę zużycia rośnie,
to do wielu miejsc (np. głowicy) dostaje się go za mało.
Jeśli zaś maleje (olej staje się rzadszy), metal trze o
metal.
To, jak szybko olej przestaje działać, zależy od
warunków jazdy.
Interwały serwisowe obliczane są z zapasem, z reguły
10-procentowym. Jeżeli używamy auto w przeciętnych
warunkach, niewielkie opóźnienie wymiany nie spowoduje
katastrofy. Co innego, gdy warunki są trudne: olej trzeba
wymieniać częściej.
Oświadczenie Castrola:
“Osoba, której wypowiedzi na temat braku
konieczności wymiany oleju silnikowego są cytowane w prasie
i Internecie, od kilkudziesięciu lat nie pracuje w firmie
Castrol. Firma Castrol nie podziela cytowanych opinii tej
osoby. Zwracamy uwagę, że
o częstotliwości wymiany oleju i innych płynów
eksploatacyjnych decyduje głównie nie wytwórca środków
smarnych, lecz producent pojazdu”.
Opinia pracownika laboratorium naftowego:
“Zbyt częsta wymiana oleju nie jest uzasadniona.
Jednak przeciąganie wymiany o ponad 10 proc. zalecanego
przebiegu jest groźne dla silnika”.
Co się dzieje, gdy zaniedbamy wymianę oleju?